Zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy produkt spożywczy, kosmetyczny oraz farmaceutyczny musi posiadać odpowiednią etykietę. Niewłaściwie przeprowadzone etykietowanie lub błąd na samej etykiecie może doprowadzić nawet do wycofania partii produktu z rynku.

Spis treści:

Etykietowanie produktów – na czym polega?

Zapakowany produkt staje się pewnego rodzaju tajemnicą dla klienta końcowego. Konsument nie może w żaden sposób sprawdzić tego, co znajduje się we wnętrzu opakowania. Dotyczy to zwłaszcza opakowań nieprzeźroczystych. Skąd w takim razie klient ma czerpać informacje na temat produktu, który zamierza kupić?

Uzyskanie informacji o danym produkcie ułatwia etykietowanie opakowań. To właśnie etykiety pozwalają konsumentom na zidentyfikowanie danego towaru oraz zapoznanie się z jego składem, sposobem użycia itd. Etykiety pełnią rolę nie tylko informacyjną, ale mają również duże znaczenie pod kątem marketingu. Odpowiednio zaprojektowana, atrakcyjna wizualnie etykieta, jest istotnym elementem prezentacji towaru i może wzbudzić zainteresowanie klienta, oraz zachęcić go do zapoznania się z danym produktem.

To, jakiego rodzaju informacje można znaleźć na etykiecie, uzależnione jest od tego, z jakiego rodzaju produktem mamy do czynienia. W przypadku produktów spożywczych będzie to m.in. skład, data przydatności do spożycia oraz wskazówki dotyczące przechowywania. Z kolei produkty farmaceutyczne muszą na opakowaniu posiadać unikalne kody weryfikacyjne, które pozwalają na śledzenie leków przez cały czas od momentu wyprodukowania, do chwili dystrybucji do klientów.

Etykiety mogą być zarówno wydrukowane przez poddostawców, jak i aplikowane na produkty na linii produkcyjnej lub drukowane bezpośrednio przed umieszczeniem ich na opakowaniu na tej samej linii produkcyjnej. W przypadku tych drugich, informacje zawarte na etykiecie ograniczają się zwykle do tekstu alfanumerycznego, kodów kreskowych lub prostych grafik.

Usługa etykietowania wykonywana jest przez urządzenia zwane etykieciarkami. Różne rozwiązania konstrukcyjne tych maszyn pozwalają na aplikowanie etykiet zarówno na kartony, jak i opakowania o owalnym kształcie, takie jak butelki czy puszki. Dla przykładu etykieciarka ROTO produkowana przez Unilogo służy właśnie do etykietowania butelek i innych opakowań okrągłych.

Etykietowanie produktów spożywczych – co zawiera etykieta?

Tak jak wspomnieliśmy już wcześniej, etykietowanie i informacje zawarte na etykietach różnią się, w zależności od tego, z jakim rodzajem produktu mamy do czynienia. W przypadku produktów spożywczych, przepisy w jasny sposób określają to, w jaki sposób powinny one zostać oznaczone. Wymagania te dość często ulegają zmianom, dlatego wielu producentów popełnia błędy w procesie znakowania swoich wyrobów.

Podstawową rzeczą, o której należy pamiętać, biorąc pod uwagę etykietowanie produktów spożywczych, jest oznaczanie ich jasno i w sposób niewprowadzający klientów w błąd. Dotyczy to w pierwszej kolejności nazwy produktu. Dla części wyrobów jest ona określona w przepisach, dla innych używa się po prostu nazwy zwyczajowej np. ciastka, krakersy itd. Jeżeli w nazwie zawarty jest konkretny składnik, taki jak np. ziarna słonecznika, to musi się on znaleźć również w informacji o składzie produktu wraz z procentowym udziałem.

Wspomniany wyżej skład jest kolejnym obowiązkowym elementem etykiety niemal każdego produktu spożywczego. Wyjątek stanowią w tym wypadku np. świeże owoce i warzywa. Bardzo ważne jest to, by wymienić w składzie wszelkiego rodzaju alergeny, takie jak np. jajka czy orzechy.

Etykietowanie opakowań produktów spożywczych musi również uwzględniać informacje o wartości odżywczej danego wyrobu. Powinny się znaleźć w niej m.in.: zawartość tłuszczu, węglowodanów, soli, błonnika, oraz witamin i składników odżywczych. Informacje te powinny zostać przedstawione w formie tabeli lub ciągłego tekstu w przypadku opakowań, na których nie ma miejsca na zawarcie pełnej tabeli.

Etykiety żywności muszą też zawierać informację o ilości netto produktu znajdującej się w opakowaniu. W zależności od rodzaju wyrobu może być ona wyrażona w jednostkach masy lub objętości. Bardzo ważnym elementem etykiety jest również data minimalnej trwałości lub przydatności do spożycia. Są to dwa różne terminy. Spożycie produktu, który przekroczył swoją datę minimalnej trwałości, nie powinno być niebezpieczne, ale jeżeli minął termin przydatności do spożycia danego wyrobu, to może on być niebezpieczny.

Najczęstsze błędy w etykietowaniu

Błędy w etykietowaniu można podzielić na dwie grupy. Pierwsza z nich związana jest z nieprawidłowymi informacjami umieszczonymi na etykiecie produktu. Jeżeli np. jogurt ma na etykiecie nazwę „jogurt brzoskwiniowy”, a w jego składzie nie występują brzoskwinie, to jest to wprowadzanie klienta w błąd.

Druga grupa związana jest z tym, jak przebiega sama usługa etykietowania. Mowa tu o przypadkach, w których etykieta jest niewłaściwie zaaplikowana na opakowaniu. Może być ona umieszczona w złym miejscu, w złej orientacji albo po prostu nie być do końca przyklejona do opakowania i odstawać.

Błędy te najczęściej związane są z niewłaściwym ustawieniem etykieciarek lub po prostu ich niedokładnością. Są one zwykle wykrywane przez służące do kontroli procesu etykietowania systemy wizyjne. Opakowanie, które zostało niewłaściwe zaetykietowane, jest zwykle niemalże natychmiast usuwane z linii produkcyjnej przez system odrzutu wadliwych sztuk.

Etykietowanie – kilka słów na koniec

Etykietowanie opakowań to bardzo ważny element każdego procesu produkcyjnego. Mimo że sposób oznakowania opakowania nie wpływa bezpośrednio na jakość samego wyrobu, to jednak etykiety są bardzo istotne z punktu widzenia klienta, ponieważ często to właśnie z nich może poznać podstawowe informacje dotyczące danego wyrobu. To właśnie na nich znajduje się nazwa produktu, skład, producent oraz data przydatności do spożycia lub minimalnej trwałości.

Z racji tego, że przepisy dotyczące tego, co ma być zawarte na etykiecie produktu spożywczego, często ulegają zmianie, producenci żywności niejednokrotnie popełniają błędy w informacjach, które zamieszczają na etykietach. Inne błędy, które popełniane są w procesie etykietowania, dotyczą już ściśle samej aplikacji etykiety. Wskutek niewłaściwej regulacji etykieciarki lub jej niedokładności, etykieta może być przyklejona w złym miejscu, niewłaściwej orientacji lub nie przylegać ściśle do opakowania.

Jeżeli w trakcie swojego procesu produkcyjnego obserwujesz problemy z właściwą aplikacją etykiet lub po prostu rozważasz zakup nowej maszyny, to serdecznie zachęcamy Cię do zapoznania się z ofertą etykieciarek od Unilogo. Za pomocą formularza kontaktowego możesz w szybki i łatwy sposób skontaktować się z zespołem naszych ekspertów, którzy pomogą Ci w wyborze rozwiązania najlepszego dla Twojej firmy.