Przemysł beauty jest dużym źródłem odpadów plastikowych, z których tylko nieduża liczba poddawana jest recyklingowi. Szacuje się, że generuje on aż 120 mln ton odpadów rocznie. Jakie działania podejmuje się, by zredukować ich ilość?
Spis treści:
- Opakowania kosmetyczne – w czym tkwi problem?
- Plastikowe odpady – co należy zmienić?
- Przyszłość opakowań w przemyśle kosmetycznym
- Odpady w przemyśle beauty – podsumowanie
Opakowania kosmetyczne – w czym tkwi problem?
W przeciągu ostatnich kilkudziesięciu lat opakowania plastikowe stały się niemalże standardem w każdej branży – od farmacji po przemysł spożywczy. Przemysł kosmetyczny nie jest w tym wypadku wyjątkiem. Co więcej, można powiedzieć, że wiedzie prym wśród gałęzi przemysłu wykorzystujących tego typu opakowania do chronienia swoich produktów.
Dlaczego opakowania kosmetyczne tak często wykonane są z tworzyw sztucznych? Przemawia za tym wiele ich cech. Przede wszystkim są one lekkie, łatwe w formowaniu, szczelne i tanie w produkcji. Dodatkowo wiele rodzajów produktów kosmetycznych może być pakowana jedynie w tego rodzaju pojemniki. Jedynie opakowania plastikowe skutecznie chronią je przed zakażeniem bakteriami oraz niszczycielskim działaniem tlenu, oraz słońca.
Wymienione wyżej właściwości, że to właśnie opakowania z tworzyw sztucznych są masowo stosowane w przemyśle kosmetycznym oraz wielu innych branżach. Jednak na wszystkich zaletach tego rodzaju opakowań kładzie się cień w postaci ich wpływu na środowisko. W przypadku opakowań kosmetycznych wykonanych z plastiku okres ich użytkowania jest bardzo krótki. Po wykorzystaniu specyfiku pojemnik staje się zwykle bezużytecznym odpadem, który nigdy więcej nie zostanie wykorzystany.
Z punktu widzenia środowiska, to właśnie moment, w którym opakowanie staje się odpadem, jest źródłem problemu. Do niedawna, przemysł beauty przyjmował liniowy model wykorzystywania opakowań, czyli taki, w którym po wykorzystaniu zawartości opakowanie wędrowało na wysypisko, gdzie musiało zostać zutylizowane. Z tego właśnie powodu opakowania plastikowe, a wśród nich odpady kosmetyczne, stały się poważnym problemem i wyzwaniem, przed którym stoi cały przemysł i świat.
Z całą pewnością współczesna gospodarka nie byłaby w stanie błyskawicznie przestać korzystać z opakowań wykonanych z tworzyw sztucznych. Należy mieć jednak na uwadze, że z roku na rok plastikowe odpady stają się coraz poważniejszym problemem, mającym bardzo negatywny wpływ na środowisko naturalne. Dlatego już dziś należy podjąć działania, które zredukują ilość odpadów pochodzących z przemysłu beauty.
Plastikowe odpady – co należy zmienić?
Jak można sprawić, by opakowania kosmetyczne stały się bardziej przyjazne dla środowiska? O tym, czy produkt jest ekologiczny, decyduje wiele różnych czynników. Samo projektowanie opakowań w taki sposób, by wymagały one mniejszej ilości surowców przy produkcji, sprawia, że stają się one bardziej „zielone”. Ważne jest również tworzenie opakowań biodegradowalnych, czyli takich, które nie wymagają dodatkowej utylizacji, ponieważ z ich rozkładem jest w stanie poradzić sobie przyroda.
Nie zawsze możliwe jest jednak stworzenie biodegradowalnego opakowania. W takim wypadku celem powinny być opakowania kosmetyczne, które można w łatwy sposób poddać recyklingowi i odzyskać wykorzystane do ich produkcji materiały. Idealnym przykładem opakowań, które w łatwy sposób można poddać recyklingowi, są popularne butelki pet.
Poza właściwym podejściem do projektowania opakowań niezwykle ważne jest również właściwe edukowanie konsumentów pod kątem tego, jak mają postępować z odpadami kosmetycznymi. Opakowania plastikowe muszą być odpowiednio oznakowane tak, by klienci wiedzieli np. do jakich pojemników mają trafiać zużyte pojemniki. Konsumenci powinni też być edukowani nt. ekologii. Dzięki temu sięgając po produkty kosmetyczne, zwrócą on uwagę na to, w jakich opakowaniach się one znajdują, dokonując tym samym świadomego wyboru towaru.
Wyzwaniem, przed którym stoi przemysł beauty, jest jednoczesne spełnienie wymagań bezpieczeństwa opakowania, zapewnienie mu atrakcyjnego wyglądu oraz wartości użytkowych, oraz sprawienie, że nowe opakowanie dla całej linii produktów będzie przyjazne środowisku.
Czasami zmiany dokonane w opakowaniu pod kątem ekologii mogą odbić się negatywnie na opinii klientów nt. produktu. Dla przykładu zastosowanie tworzyw pochodzących z recyklingu może sprawić, że opakowania kosmetyczne staną się bardziej elastyczne, co klientom może kojarzyć się z ich niższą jakością. Dlatego jeszcze raz należy podkreślić wagę edukowania konsumentów pod kątem świadomych, ekologicznych wyborów.
Przyszłość opakowań w przemyśle kosmetycznym
Jaka będzie przyszłość opakowań plastikowych? Z pewnością głównym celem na najbliższe lata będzie zmiana sposobu myślenia o ponownym wykorzystywaniu opakowań kosmetycznych. Tak jak wspominaliśmy już wcześniej, do tej pory dominował liniowy model gospodarczy, czyli wyprodukuj, wykorzystaj i wyrzuć. Obecnie dąży się do tego, by wyrzucone opakowanie mogło zostać wykorzystane ponownie np. w formie odzyskanego surowca do produkcji nowych opakowań. Jest to tzw. gospodarka o obiegu zamkniętym.
Zmiany obejmują też już teraz wspomniany przez nas sposób projektowania opakowań kosmetycznych. Przemysł beauty stawia na opakowania biodegradowalne oraz pojemniki, które w łatwy sposób mogą zostać poddane recyklingowi.
Większy nacisk należy również położyć na system selektywnego odbierania odpadów i jego modernizację, ponieważ to właśnie dzięki niemu, odpady kosmetyczne mogą trafiać do miejsc, w których zostaną wykorzystane ponownie w takiej lub innej formie. Również sam recykling opakowań musi stawać się coraz łatwiejszy i przystępny cenowo, co zachęci producentów opakowań do zmiany sposobu myślenia.
Jeżeli chodzi o kraje Unii Europejskiej, to tzw. Strategia Plastikowa zakłada, że do roku 2030 wszystkie opakowania plastikowe wprowadzane na rynki UE będą przydatne do ponownego użycia lub do opłacalnego pod względem kosztów recyklingu.
Odpady w przemyśle beauty – podsumowanie
Przyszłość powinna przynieść dalszy rozwój praktyk, przedstawionych w naszym artykule. Z każdym dniem powstają nowe rozwiązania mające na celu poprawę ogólnoświatowej sytuacji dotyczącej opakowań plastikowych. Pewne jest to, że nadrzędnym czynnikiem, który będzie obecnie kształtował rynek opakowań kosmetycznych, jest ekologia i chęć dbania o środowisko.
Aby wprowadzane zmiany mogły odnieść sukces, potrzebne jest zaangażowanie nie tylko ze strony producentów opakowań i kosmetyków, ale również konsumentów, którzy sięgając świadomie po produkty zapakowane w opakowania przyjazne środowisku, dadzą wyraźny sygnał dla całego przemysłu beauty, że to właśnie ekologiczne opakowania są tym, na czym im zależy.
Jeżeli szukasz najnowszych rozwiązań z dziedziny opakowań produktów kosmetycznych, to serdecznie zapraszamy Cię do skontaktowania się z firmą Unilogo za pomocą specjalnego formularza kontaktowego. Maszyny do konfekcjonowania kosmetyków, które znajdziesz w naszej ofercie, pozwalają na dozowanie kosmetyków do najnowszych rodzajów opakowań zaprojektowanych z dbałością o środowisko.